Slovníček pojmů
A
- Administrace oprávnění k odchozím hovorům
-
Možnost specifikovat odchozí oprávnění pro jednotlivé linky.
- Automatická konfigurace telefonů
-
Automatická konfigurace telefonů. Do ústředny je třeba zadat pouze MAC adresu telefonu a zbytek si nastaví telefon sám dle konfigurace vygenerované ústřednou. Postup také může být nazýván PROVISIONING.
B
- BGM
-
Hudba na pozadí. Hudba se přehrává v případě čekání na spojení s volajícím, při přepojování, při zaparkovaném hovoru, při čekání v konferenci atp.
- BLF
-
The Busy Lamp Field - ukazuje na přístroji obsazenou linku, například ředitelova linka na panelu sekretářky.
C
- Call Pickup Group
-
Skupina převzetí hovoru (Call Pickup Group) - Je definována skupina telefonů. Při volání na jakýkoliv telefon je možné kterýmkoliv telefonem v této skupině hovor převzít.
- CDR
-
Záznam informací o hovorech (CDR) - Funkce umožňuje dle zadaných filtrů zobrazovat hovory. Můžu si například zobrazit pouze zmeškané hovory. CDR lze využít pro rozúčtování hovorného např. na ekonomická střediska.
- CLIP
-
CLI nebo také CLIP. Přenos a zobrazení telefonního čísla volajícího.
- CLIR
-
Calling Line Identification Restriction znamená blokace zobrazení čísla volajícího. Tzv. anonymní volání.
- Cloud
-
Cloud computing je na internetu založený model vývoje a používání počítačových technologií. Lze ho také charakterizovat jako poskytování služeb či programů servery dostupnými z internetu s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat vzdáleně, kupř. pomocí webového prohlížeče nebo klienta elektronické pošty. Za předpokladu, že služba je placená, uživatelé neplatí za vlastní software, ale za jeho užití.
- CRM
-
Customer relationship management (též CRM nebo řízení vztahů se zákazníky) je zákaznicky orientovaným managementem, podnikatelským přístupem, který se vyznačuje aktivní tvorbou a udržováním dlouhodobě prospěšných vztahů se zákazníky. Tyto vztahy musí být prospěšné pro zákazníka i pro firmu (tzv. situace dvou vítězů), což vylučuje neetické chování k zákazníkům.
Velmi zjednodušeně je CRM někdy považován za databázovou technologií podporovaný proces shromažďování, zpracování a využití informací o zákaznících firmy. Umožňuje tak poznat, pochopit a předvídat potřeby, přání a nákupní zvyklosti zákazníků a podporuje oboustrannou komunikaci mezi firmou a jejími zákazníky. Jako CRM v přeneseném smyslu se též označuje softwarové, hardwarové a personální vybavení firmy, které je výkonem těchto funkcí pověřeno.
Někteří dodavatelé též používají těchto definic CRM:
systémy podporující řízení celého cyklu kontaktu se zákazníkem,
systémy podporující efektivní koordinaci vazeb na zákazníka a
systémy podporující péči o zákazníka.
D
- DID
-
Přímé vnitřní vytáčení (DID) - Dovolám se přímo na volaného účastníka.
- DISA
-
Přístup externího volajícího k systému (DISA) - Externí volající se dovolá do komunikačního systému a pomocí systémového kódu a ověření se přihlásí. Dále funguje, jako kdyby byl součástí komunikačního řešení.
- DND
-
Nerušit (DND) - Při aktivaci funkce DND telefon nevyzvání. Volající straně je signalizována obsazenost volaného uživatele.
- DSS konzole
-
Přídavný panel (DSS konzole) - Přídavné zařízení k sekretářskému telefonu, které umožňuje zobrazovat a rychle přepojovat uživatele ve firmě.
- Duplexní hlasitý telefon
-
Duplexní hlasitý telefon – interkom (Je možné zapnout funkci kdy je použit externí reproduktor telefonu a hovor může poslouchat více lidí. Není nutné držet sluchátko.
- Dálková kontrola stavu pobočky via DISA
-
Přístup externího volajícího k systému (DISA) - Externí volající se dovolá do komunikačního systému a pomocí systémového kódu a ověření se přihlásí. Dále funguje, jako kdyby byl součástí komunikačního řešení.
E
F
- Fax2mail
-
Systém, který přijme faxovou zprávu, převede ji na e-mail a doručí příjemci.
- Flexibilní plán číslování
-
Flexibilní plán číslování (neomezený) - Linky můžou být jedno až devíti-místné např. 222
- Flexibilní tlačítka
-
Část tlačítek na telefonu je programovatelných. Znamená to, že na dané tlačítko můžu nastavit libovolnou funkci (Aastra).
- Funkce Incoming Group
-
Funkce Incoming Group (Hunting Group) - Volání skupiny telefonů.
H
- Headset
-
Sluchátka s mikrofonem používaná místo klasického sluchátka. Vyšší komfort při častějším vedení hovorů a volné ruce pro práci například na počítači. Oblíbené v call centrech.
- Hlásky
-
Možnost tvorby a používání hlásek (hlasových oznámení) v IVR a v jiných funkcích.
- HOLD
-
Čekání na spojení - podržení nespojeného hovoru.
- Hudba na pozadí
-
Hudba na pozadí. Hudba se přehrává v případě čekání na spojení s volajícím, při přepojování, při zaparkovaném hovoru, při čekání v konferenci atp.
- Hudba pro čekající hovory
-
Hudba pro čekající hovory (HOLD) - Tato funkce umožňuje pozastavit hovor a volajícímu přehrávat hudbu např. v případě kdy něco potřebujeme konzultovat s kolegou.
- Hunting Group
-
Skupinové vyzvánění (Hunting Group) - Funkce umožňuje vyzvánění více telefonů např. pro potřeby helpdesku nebo supportu. Libovolný uživatel může hovor vyzvednout.
I
- Inteligentní směrování hovorů
-
Inteligentní směrování hovorů - Systém podporuje profily pomocí kterých je možné dynamicky řídit příchozí hovory. Například pokud mám v kalendáři naplánovanou schůzku tak je hovor přesměrován do hlasové schránky.
- Interaktivní hlasové návěští
-
Interaktivní hlasové návěští (IVR) - Automatická spojovatelka. Systém umožňuje manipulovat s hovorem. Dotazovat se externích systémů. Směrovat hovor podle různých pravidel na různé cíle.
- Interkom
-
Duplexní hlasitý telefon – interkom (Je možné zapnout funkci kdy je použit externí reproduktor telefonu a hovor může poslouchat více lidí. Není nutné držet sluchátko.
- IVR
-
Interaktivní hlasové návěští (IVR) - Automatická spojovatelka. Systém umožňuje manipulovat s hovorem. Dotazovat se externích systémů. Směrovat hovor podle různých pravidel na různé cíle.
K
- Konference 3 účastníků
-
Umožňuje jednoduše do probíhajícího hovoru připojit další osobu např. technika pro zodpovězení technického dotazu.
- Konfigurace systému v textovém režimu
-
Umožňuje editovat konfiguraci ústředny pomocí textového konfiguračního souboru v jazyce YAML.
N
- Nerušit
-
Nerušit (DND) - Při aktivaci funkce DND telefon nevyzvání. Volající straně je signalizována obsazenost volaného uživatele.
- NTP
-
Network Time Protocol - umožňuje nastavovat přesný čas na zařízeních připojených k síti/internetu.
- Náhlavní souprava
-
Sluchátka s mikrofonem používaná místo klasického sluchátka. Vyšší komfort při častějším vedení hovorů a volné ruce pro práci například na počítači. Oblíbené v call centrech.
O
- Opakované vytáčení posledního čísla
-
Redial. Jednoduchá možnost pro opětovné vytočení již volaného čísla.
P
- Paging Group
-
Skupina externího hlášení (Paging Group) - Pomocí systémového kódu lze na linku odvysílat hlášení bez vyzvednutí telefonu. Možnost připojit externí rozhlas.
- PBX
-
PBX je zkratka výrazu Private Branch Exchange (soukromá pobočková ústředna). Jde o soukromou telefonní síť používanou v rámci podniku (samozřejmě s napojením i do vnějšího prostředí).
- Pokročilý záznam informací o hovorech
-
Ústředna eviduje veškeré informace týkající se života hovoru (Např. Volající se dovolá na spojovatelku, ta ho přepojí na obchod. Obchod spojí do 3-cestné konference technika. Obchodník se odpojí. V klasickém CDR by byl vidět pouze volající a poslední volaný účastník. Z funkcí „pokročilého záznamu o hovoru“ je možné tyto informace o životě hovoru zobrazit)
- Potlačení echa
-
Funkce, které mají eliminovat ozvěnu.
- Provisioning
-
Automatická konfigurace telefonů. Do ústředny je třeba zadat pouze MAC adresu telefonu a zbytek si nastaví telefon sám dle konfigurace vygenerované ústřednou.
- Předvolba 910
-
Jedná se o předvolbu pevných linek provozovaných na protokolu VoIP, tedy pro volání přes internet. Jsou takzvaně nomadické, tedy nejsou vázány na region. Většinou bývají zpoplatněny stejně, jako ostatní běžné pevné linky.
- Předání jedním tlačítkem
-
Předání hovoru stiskem jednoho předdefinovaného tlačítka. Nejčastěji tlačítka na přídavném panelu telefonu.
- Přepojení hovoru
-
Předání hovoru jinému účastníkovi. Možné s konzultací cílového účastníka nebo bez konzultace.
- Přesměrování hovorů
-
Pevně definovaná pravidla, kdy je příchozí hovor ihned směrován dále na jiné číslo. Např. všechny hovory, obsazeno, obsazeno / nezvedá, funkce Follow Me.
- Přesměrování volání
-
Na zařízení můžu nastavit přesměrování. Např. při odchodu na oběd, při nemoci atp.
- Přidržení hovoru
-
Hovor můžu tzv. přidržet. Volajícímu je přehrávána hudba. Obdoba HOLD.
- Přídavný panel
-
Přídavný panel (DSS konzole) - Přídavné zařízení k sekretářskému telefonu, které umožňuje zobrazovat a rychle přepojovat uživatele ve firmě.
- Přímé vnitřní vytáčení
-
Přímé vnitřní vytáčení (DID) - Dovolám se přímo na volaného účastníka.
R
S
- SIP
-
SIP (Session Initiation Protocol - česky protokol pro inicializaci relací) je internetový protokol určený pro přenos signalizace v internetové telefonii. Normálně používá UDP port 5060, ale může fungovat i nad TCP/5060. První verzi protokolu popisoval dokument RFC 2543, současnou druhou verzi popisuje RFC 3261. Protokol pro zajištění VoIP spojení pracuje v součinnosti s dalšími protokoly. Vlastní přenos hovoru se uskutečňuje pomocí protokolu RTP. Detaily o vlastnostech zahajovaného přenosu popisuje protokol SDP, který je přenášen v těle SIP paketů.
- Skupina externího hlášení
-
Skupina externího hlášení (Paging Group) - Pomocí systémového kódu lze na linku odvysílat hlášení bez vyzvednutí telefonu. Možnost připojit externí rozhlas.
- Skupina převzetí hovoru
-
Skupina převzetí hovoru (Call Pickup Group) - Je definována skupina telefonů. Při volání na jakýkoliv telefon je možné kterýmkoliv telefonem v této skupině hovor převzít
- Skupinové vyzvánění
-
Skupinové vyzvánění (Hunting Group) - Funkce umožňuje vyzvánění více telefonů např. pro potřeby helpdesku nebo supportu. Libovolný uživatel může hovor vyzvednout.
- Směrování s minimalizací nákladů (LCR)
-
Směrování hovorů přes operátora s nejnižší cenou do cílové destinace.
- Správa nákladů (billing)
-
Rozpočítání nákladů pomocí tarifikačního software na jednotlivé linky. Taktéž známo jako BILLING.
- Střetávací konference
-
Umožňuje většímu počtu uživatelů úspořadat audio konferenci. Všichni slyší všechny. Moderátor konference může jednotlivé účastníky moderovat tzn. vypnout mikrofon, vyhodit z audiokonference atd.
T
- Trunk
-
SIP Trunk je způsob připojení k ústředně. Trunk obsahuje pod jedněmi přihlašovacími údaji více linek.
U
- Usnadněná práce s nahrávkami hovorů
-
Systém umožňuje připojit diskové uložiště s nahrávkami jako lokální disk. Přehrávání, kopírování lze poté dělat stejně jako s jakýmkoliv jiným lokálním diskem.
V
- Virtuální linky
-
Používají se například pro IVR, pokud danou linku nepoužívá žádný konkrétní uživatel.
- Vizuální identifikace volajícího
-
CLI nebo také CLIP. Přenos a zobrazení telefonního čísla volajícího.
- VoIP
-
Voice over Internet Protocol (VoIP) je standard pro přenos hlasu s využitím sítě internet. Umožňuje klasické a pokročilé telefonické služby bez nutnosti vyhrazeného vedení.
- VPS
-
Virtual Private Server - virtuální server, kdy si na hardwaru v datacentru pronajímáte určitou část výkonu a prostředků, na kterých provozujete operační systém a další vlastní služby či aplikace.
W
- Webové rozhraní
-
Telefon obsahuje webové rozhraní, kterým je možné telefon konfigurovat. Po připojení telefonu k místní síti jej můžete spravovat pomocí webového prohlížeče.
X
- XML
-
Komunikační systém umožňuje dynamické generování obsahu do formátu na bázi XML pro aplikace třetích stran např. pro telefonní seznam v telefonech Aastra.
Y
Z
- Zamčení linky
-
Zamknutí linky, aby z telefonu nebylo možné volat. Tísňová volání zůstanou dostupná i po zamknutí telefonu(Aastra)
- Zaparkování hovoru s indikací
-
Hovor je „zaparkován“. Volajícímu je přehrávána hudba kdokoliv může zaparkovaný hovor vyzvednout.
- Záznam informací o hovorech
-
Záznam informací o hovorech (CDR) - Funkce umožňuje dle zadaných filtrů zobrazovat hovory. Můžu si například zobrazit pouze zmeškané hovory. CDR lze využít pro rozúčtování hovorného např. na ekonomická střediska.